Recenzja: Simon Sinek - Zaczynaj od DLACZEGO
niedziela, kwietnia 30, 2017
Simon Sinek w swojej książce wysuwa
koncepcję, że wielcy, inspirujący liderzy lub organizacje myślą, działają i
komunikują się w odmienny sposób. Niezależnie od branży czy wielkości mają
jasno sformułowane dlaczego.
Jak nadać sens istnieniu przedsiębiorstwa oraz życiu, a także jak osiągnąć sukces?
Autor książki propaguje
koncepcję, którą nazwał "złotym kręgiem". Oparta jest ona na trzech
pytaniach: dlaczego - w środku kręgu,
następnie co, a na zewnątrz - jak. Jeżeli chodzi o przedsiębiorstwa to
większość z nich wie co robi i jak to robi. Zwykle zaczyna od co. Określa co chce wyprodukować, a
potem wymyśla jak to zrobić. Idąc dalej tym tropem autor uświadamia nam, że
większość reklam bazuje na przedstawieniu klientowi cech produktu lub usługi,
którą oferują. Następnie klient mając dostęp do szerokiego wyboru podobnych
towarów i usług porównuje cechy poszczególnych firm. I wybiera w jego
przekonaniu najlepszy, często przywiązując dużą wagę do ceny. Firmy wiedząc o
tym stosują manipulacje ceną, wprowadzając atrakcyjne promocje. Ale Sinek
twierdzi, że takie manipulacje są skuteczne tylko na krótką metę, bo o ile mogą
prowadzić do transakcji, to nie skutkują lojalnością wobec firmy.
Simon Sinek wychodzi poza
działania biznesowe. Twierdzi, że większość ludzi myśli, działa oraz komunikuje
się zaczynając od co, a kończąc na dlaczego. Według autora reguła dlaczego ma podłoże biologiczne i opiera
się na budowie ludzkiego mózgu. Autor przyrównuje poziomy dlaczego i jak do układu
limbicznego, który odpowiada za wszystkie nasze uczucia, czyli również ufność i
lojalność. Natomiast poziom co
przyrównuje do najpóźniej uformowanego obszaru naszego mózgu - kory nowej,
która odpowiada za mowę oraz myślenie racjonalne i analityczne. Dlatego też,
gdy w działaniach reklamowych odwrócimy kolejność przekazu i zaczniemy od dlaczego zwiększa się prawdopodobieństwo, że klient wybierze nasz
produkt czy usługę, ponieważ trafimy do tej części mózgu, która odpowiada za
uczucia i przywiązanie.
Ale nie chodzi tu tylko o
marketing. Chodzi o misję jaką kieruje się inicjator, i/lub lider organizacji.
Jeżeli on dokładnie wie jakie jest dlaczego,
to znaczy dlaczego firma powstała, dlaczego chce robić to, co robi, to zaraża
innych swoim przekonaniem. Firma działa bez zarzutu, a pracownicy są lojalni.
Taka firma przyciąga klientów. Przyciąga ludzi, którzy podzielają takie same
wartości i przekonania.
Sinek stwierdza, że zaczynając
od dlaczego jesteśmy w stanie
osiągnąć wielki i trwały sukces. Według niego dlaczego powinno stanowić dla nas punkt wyjścia do tego jak i co
robić. Zdaniem autora to właśnie silna świadomość celu decyduje o tym, czy odczuwamy satysfakcję z pracy czy nie. Dobrze jest, gdy mamy inny cel, niż tylko zarobienie kolejnych pieniędzy. Poznanie naszego dlaczego podniesie poczucie naszej satysfakcji i sensu życia. Chyba każdy z nas w głębi duszy pragnie pomagać innym i przyczynić się do czegoś większego.
Co mi się nie podobało w książce Zaczynaj od DLACZEGO?
Autor twierdzi, że: "ludzie nie kupują tego co robisz, ale
dlaczego to robisz". Niestety jego słowa nie są potwierdzone żadnymi
badaniami. Przytacza on tylko przykłady firm, czy liderów, którym się powiodło.
To znaczy są oni liderami w swojej branży wcale nie wytwarzając produktów
tanich, ani najlepszych pod względem jakości. Możemy się tylko domyślać ile
firm, które dobrze znały swoje dlaczego
oraz posiadały charyzmatycznego lidera upadło.
Niestety przez całą książkę
powtarzają się ciągle te same przykłady. Więc właściwie można by było ująć to,
co autor chciał przekazać krócej. Sinek pisze, że nie zastosowanie
przedstawianej koncepcji nie musi kończyć się porażką. Wspomniał nawet, że
sporo firm mimo tego dobrze prosperuje, ale pisze, że nie osiągną one wielkiego
sukcesu. Cóż, wielki sukces jest raczej trudny do określenia, a ponadto wydaje
mi się, że na jego osiągnięcie ma wpływ dużo więcej czynników niż jasne
określenie swojego dlaczego. No i też
może nie każdy musi osiągnąć wielki sukces, może wystarczy po prostu sukces.
Dla kogo jest książka Zaczynaj od DLACZEGO?
Myślę, że książka Zaczynaj od DLACZEGO jest przede wszystkim dla założycieli lub osób aktywnie działających na rzecz rozwoju przedsiębiorstwa zarówno obecnego, ale też jeszcze w fazie pomysłu. Tak więc jeżeli masz własną firmę lub myślisz o jej założeniu to lektura tej książki może Ci pomóc w ukierunkowaniu na zjednaniu sobie lojalnych klientów. Jeżeli chodzi o zastosowanie koncepcji w życiu codziennym to właściwie w książce niewiele znajdziemy treści, która o tym opowiada.
Koncepcja Sineka pięknie brzmi
i pewnie dlatego tak dobrze się sprzedaje. Faktycznie jestem wielką
zwolenniczką znajomości motywów swoich działań. I na pewno ma to też duże znaczenie
w biznesie. Ale wydaje mi się, że w jednym bardziej, a w drugim mniej.
Najpierw zastanów się dlaczego, a dopiero potem jak i co. Koncepcja Sineka skłania do zastanowienia się nad naszymi
priorytetami. O ile sama teza wydaje się mocno naciągana to uważam, że poznanie
odpowiedzi na pytanie dlaczego chcę robić właśnie to jest bardzo istotne.
Simon Sinek jest pisarzem,
mówcą motywacyjnym i konsultantem, wykładowcą na Uniwersytecie Columbia. Mówi,
że jego celem jest inspirowanie ludzi do robienia tego, co ich inspiruje. W
języku polskim ukazała się również jego książka Liderzy jedzą na końcu.
Jeżeli spodobał Ci się opis książki i chciałbyś ją kupić to możesz to zrobić tutaj. Natomiast jeżeli nadal nie jesteś przekonany, czy to książka dla Ciebie to na stronie księgarni Onepress możesz przeczytać darmowy fragment książki. A może już ją przeczytałeś? Jaka jest Twoja opinia na jej temat albo na temat wystąpienia Simona Sineka na TED?
Jeżeli spodobał Ci się opis książki i chciałbyś ją kupić to możesz to zrobić tutaj. Natomiast jeżeli nadal nie jesteś przekonany, czy to książka dla Ciebie to na stronie księgarni Onepress możesz przeczytać darmowy fragment książki. A może już ją przeczytałeś? Jaka jest Twoja opinia na jej temat albo na temat wystąpienia Simona Sineka na TED?
0 komentarze