Małe zachowania, które ulepszą Twoje życie

piątek, stycznia 15, 2016

















Tak jak obiecałam poniżej przedstawiam relatywnie krótką listę małych, konkretnych zachowań, które możesz wprowadzić do swojego życia. Oczywiście są to tylko przykłady, możesz dowolnie je zmieniać. Obszary, na które podzieliłam te zachowania są stworzone na potrzeby tej listy, więc nie są sztywne. Czasami jeden nawyk pasuje do dwóch obszarów. Dla większości z tych zachowań możesz z powodzeniem zastosować wizualne śledzenie postępów, aby stały się one Twoim nawykiem (pisałam o tym w poprzednim poście). 

Rozwój osobisty
Codziennie przynajmniej przez 15 minut czytam o rozwoju osobistym (ewentualnie słucham audiobooka lub oglądam materiały video);
Codziennie przez 5-10 minut medytuję;
Codziennie przez 5-10 minut myślę o tym, za co jestem wdzięczna;
Codziennie przez 10 minut uczę się słówek z obcego języka;
Codziennie od poniedziałku do piątku przez 30 minut pracuję nad: blogiem/umiejętnością pisania/własnym biznesem...;
W każdą sobotę przez 15 minut wykonuję ćwiczenia poprawiające moją sprawność umysłową (koncentrację, pamięć);
Przed pójściem spać zastanawiam się, co mogłam zrobić lepiej w tym dniu;
Codziennie przez 10-15 minut piszę pamiętnik/piszę ekspresywnie
Nie robię...;
Planuję co zrobię następnego dnia;
Nie oglądam telewizji dłużej niż godzinę dziennie;
Nie przeglądam bezproduktywnie internetu dłużej niż godzinę dziennie/do godziny 20;
Nie spędzam czasu na portalach społecznościowych dłużej niż 30 minut dziennie;

Finanse
Codziennie wieczorem zapisuję wszystkie wydatki i przychody z danego dnia;
Codziennie odkładam do skarbonki pieniądze, które udało mi się zaoszczędzić, ponieważ nie uległam pokusie kupienia czegoś;
Nie kupuję rzeczy powyżej 30 zł, jeżeli nie zaplanowałam tego wcześniej (przynajmniej jeden dzień);
Codziennie rano lub wieczorem planuję listę rzeczy do kupienia;
Co poniedziałek wyciągam z konta pieniądze, które mają mi starczyć do następnego poniedziałku;
Co poniedziałek czytam o finansach, inwestycjach przez 30 minut;
Co poniedziałek robię przegląd wydatków z minionego tygodnia;
Nie kupuję codziennego pączka/ciastka/kawy;

Zdrowie
Od poniedziałku do piątku kładę się spać przed 22;
Od poniedziałku do piątku wstaję o 5:30;
Codziennie do godziny 11 nie garbię się;
Codziennie piję przynajmniej 8 szklanek płynów/wody;
Codziennie po godzinie 19 niczego nie jem;
Codziennie po wstaniu z łóżka rozciągam się i uprawiam delikatne ćwiczenia (pajacyki, pompki, skrętoskłony, bieg w miejscu);
Codziennie spędzam przynajmniej 20 minut na dworze;
Nie obgryzam paznokci;
Wieczorem przez 30 minut wietrzę sypialnię;
Raz w tygodniu chodzę na basen;
Codziennie zjadam przynajmniej 1 cały owoc;
Nie jem słodyczy (ewentualnie: poza spotkaniami towarzyskimi i rodzinnymi);
Nie jem w fast-foofdach;
Nie piję napojów gazowanych;
Nie piję alkoholu (ewentualnie: częściej niż raz w tygodniu);
Nie palę;
Codziennie przed śniadaniem piję szklankę wody;
Codziennie po kąpieli nawilżam moje ciało balsamem;
Codziennie używam nici dentystycznej (do wyczyszczeniach trzech szczelin między zębami);
Codziennie wieczorem zaznaczam realizację codziennych postanowień;

Organizacja i produktywność
Codziennie opróżniam skrzynkę emailową;
Codziennie rano ścielę łóżko;
Codziennie rano po śniadaniu sprawdzam 3 najważniejsze rzeczy do zrobienia danego dnia;
W sobotę/niedzielę planuję zadania na przyszły tydzień;
Codziennie wieczorem planuję trzy najważniejsze rzeczy, które muszę zrobić następnego dnia;
Codziennie po skończonej pracy sprzątam miejsce pracy;
Codziennie zmywam naczynia od razu po posiłku;
W każdą sobotę odkurzam mieszkanie i myję podłogi;
Codziennie wieczorem sprzątam przestrzeń wokół siebie/odkładam wszystkie rzeczy na swoje miejsce;
Każdy papier, dokument po dotknięciu odkładam na miejsce dla niego przeznaczone;
Co sobotę/niedzielę planuję obiady/posiłki na przyszły tydzień;
Codziennie wieczorem przygotowuję ubranie na następny dzień;
Co tydzień/miesiąc sporządzam bądź przeglądam moje wartości, cele, plan biznesu, kariery zawodowej, aktualnego projektu;
Codziennie wykonuję określoną ilość bloków pracy;
Podczas bloku pracy skupiam się na jednej rzeczy na raz;
Co 45-50 minut robię sobie 5 minut przerwy;
Po trzech blokach pracy robię sobie dłuższą przerwę, podczas której idę na spacer lub ćwiczę;
Podczas bloku pracy nie wchodzę na żadne strony internetowe poza związanymi z wykonywaną pracą;
Nie wchodzę na strony społecznościowe przed 18;

Relacje z innymi
Chwalę innych;
Gratuluję innym osiągnięć;
Nie obgaduję innych;
Nie osądzam innych;
Nie podnoszę na nikogo głosu;
Nie spóźniam się na spotkania;
Codziennie całuję partnera na przywitanie;
Przynajmniej raz w tygodniu wychodzę na randkę z partnerem;
Codziennie pytam partnera jak minął mu dzień;
Nie pozostaję pokłócona z partnerem dłużej niż 15 minut;

Szczęście i dobre samopoczucie
Nie myślę o czymś negatywnym, co przychodzi mi do głowy dłużej niż 10 sekund;
Gdy przychodzi mi jakaś negatywna myśl uśmiecham się i przywołuję pozytywne wspomnienie;
Wieczorem zastanawiam się nad 10 rzeczami, za które jestem wdzięczna (ewentualnie je zapisuję);
Codziennie przez 15-20 minut czytam książkę;
Codziennie przynajmniej 5 minut poświęcam na podziwianie natury;
Codziennie przynajmniej 5 minut poświęcam na pisanie ekspresywne;
Codziennie po otwarciu oczu uśmiecham się;
W każdą sobotę gotuję potrawę, której jeszcze nigdy nie gotowałam;
Przeznaczam 3 godziny w tygodniu na moje hobby;
Codziennie medytuję;
Nie wypowiadam wulgaryzmów;
Wieczorem robię rachunek sumienia z minionego dnia;
Codziennie czytam Biblię;
Codziennie czytam lekturę duchową przez 10 minut;
Codziennie modlę się swoimi słowami.


Pamiętaj, że najlepiej wprowadzać tylko jednak nawyk jednocześnie. Jeżeli masz własne propozycje śmiało możesz się nimi podzielić w komentarzu. Mam nadzieję, że już dziś wybierzesz jedno zachowanie z listy i zaczniesz je wprowadzać do swojego życia.

"W konfrontacji strumienia ze skałą, strumień zawsze wygrywa - nie przez swoją siłę, ale przez wytrwałość."
Budda

You Might Also Like

3 komentarze

  1. Ja to sobie skopiuję! Sama mówię, że wystarczy się uczyć języka 15 minut dziennie, żeby mieć efekty (oczywiście dłużej nie jest zabronione:) ). A sama? A sama wciąż sobie wyrzucam, że za mało robię dla swojego biznesu (choć to na razie nie jest moja jedyna praca). 30 minut dziennie! To dla mnie manna z nieba!:)
    A moje nawyki:
    - codziennie przez 30 minut uczę się języków obcych,
    - codziennie medytuję,
    - codziennie czytam,
    - 'relacyjnie' mam podobnie.
    Reszta niby jest, ale jakaś rozproszona, bez planu.
    Od wczoraj postanowiłam spacerować codziennie przez 30 - 60 minut.
    I będę wprowadzać nawyki stopniowo, bo sama wiem, że to tak działa.
    Ale mam jakiś logiczny plan dzięki Tobie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj :) Gratuluję Ci osiągnięć pochodzących z konsekwentnego dążenia do zmiany nawyków.
    Twój wpis jest bardzo pomocny i mobilizujący do działania. Chętnie wprowadzę kilka nawyków z Twojej listy również w swoje życie :)

    Pozdrawiam serdecznie!

    http://docen-zycie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za miłe słowa. Bardzo się cieszę, że zainspirowałam Was do pracy nad swoimi nawykami. Życzę powodzenia i dużo wytrwałości:)

    OdpowiedzUsuń