Rzeczy, które warto dla siebie robić

czwartek, listopada 17, 2016

Często jest tak, że w natłoku zadań i obowiązków zapominamy o tym, aby zadbać o siebie. Mają tak zwłaszcza kobiety, które poza pracą zawodową zwykle w większym stopniu, niż mężczyźni zajmują się domem oraz dziećmi. Oczywiście nie jest to reguła, ale jednak częściej problem braku czasu dotyczy kobiet. Co nie oznacza, że mężczyźni dbają o wszystkie sfery, o które warto zadbać, więc im również przydałaby się część z tych porad.
Myślą przewodnią bloga jest równowaga. Uważam, że warto dbać o każdą sferę swojego życia. Zarówno zawodową, jak i rodzinną, a także rozwijanie pasji i odpowiedni relaks. Problemami natury zawodowej czy rodzinnej zajmiemy się innym razem. Dziś chciałam napisać o tym, co możemy zrobić dla siebie. A teraz przechodzimy do sedna.

Dbaj o swoje zdrowie


Przede wszystkim warto zadbać o swoje zdrowie. Jak mówi powiedzenie “w zdrowym ciele zdrowy duch”. Ostatnio słyszy się o tym na okrągło, ale to naprawdę ważne. Przyjrzyj się temu, co jesz, oraz temu jaki masz styl życia. Jest naprawdę mnóstwo stron i blogów poświęconych zdrowemu trybowi życia. Podejrzewam, że jak tylko znajdziesz odpowiednie miejsce lub miejsca sama pozytywnie się zakręcisz na aktywny i zdrowy styl życia. Wszyscy wiemy, jak ważne jest zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna, ale od wiedzy do zmiany jest jeszcze daleka droga. Ja również mam jeszcze sporo do zrobienia w tym obszarze. Jako zwolenniczka małych kroków polecam tę metodę do poprawy swojego życia. Chociaż nie na każdego i nie w każdej sytuacji to działa. Warto poszukiwać swojej własnej metody. Pisałam już wcześniej o moich planach na temat zdrowego odżywiania oraz zwiększenia aktywności fizycznej. Cóż na pewno nie jestem mistrzynią:). W tym maratonie raczej biegnę gdzieś na końcu. Chociaż może nie do końca. Z powodzeniem odstawiłam cukier do słodzenia herbaty. I w tym przypadku podziałała na mnie metoda radykalnego odstawienia. Najpierw próbowałam po prostu ograniczać jego ilość. Ale mi to nie wychodziło brakowało mi intensywności smaku i w końcu silna wola również się wyczerpała. W pewnym momencie postanowiłam całkowicie przestać dodawać cukier do herbaty, po jakimś czasie, gdy przypadkiem spróbowałam osłodzonej herbaty wydała mi się mdła i niedobra. Tym sposobem nie ciągnie mnie do powrotu do swojego dawnego nałogu. Po odstawieniu cukru część słodyczy oraz innych produktów wydaje mi się zbyt słodka. Po prostu jestem bardziej wyczulona na słodycz. Tym sposobem swego czasu ograniczyłam też spożywanie słodyczy, ale ostatnio coś często mam ochotę na coś słodkiego. Także to będzie mój następny punkt na liście do eliminacji. Oczywiście nie całkowitej. Jestem raczej przeciwniczką całkowitego wyeliminowania pewnych produktów. Ograniczam też sól i słone przekąski, praktycznie nie jadam chipsów. Nie miałam z tym większego problemu.

A teraz co chcę zmienić u siebie w temacie zdrowego odżywiania:
·     Znaczne ograniczenie spożycia słodyczy. (Kroki, które mają mi w tym pomóc: pozbycie się z domu słodyczy, zakaz kupowania słodyczy, poszukanie zdrowych zastępników słodyczy: suszone owoce oraz orzechy ewentualnie owocowe smoothie).
·        Powolne ograniczenie spożycia pieczywa pszennego na rzecz pieczywa ciemnego. (To raczej nie powinno być trudne: po prostu zaopatruję się w odpowiednie pieczywo, ważne, żeby być naprawdę przekonanym nad słusznością zmiany swoich nawyków; żeby nie było dużej zmiany smaku może najpierw spróbuję kupować pieczywo pszenno-żytnie).
·        Zwiększenie spożycia warzyw i owoców (wciąż z tym walczę, jedyne co przychodzi mi do głowy to robienie koktajli, smoothie).
·        Zwiększenie spożycia orzechów (na poprawę pamięci).

Drugi element zdrowego trybu życia to aktywność fizyczna. Wcześniej pisałam o spacerach, obecnie wprowadzam proste ćwiczenia w domu, zaczynałam od naprawdę małych ilości, zwiększając je po tygodniu, w planach jeszcze joga, ale nie chcę przedobrzyć.

Zadbanie o swoje zdrowie to również badania profilaktyczne:
·        podstawowe to morfologia, OB, stężenie glukozy we krwi oraz badanie moczu raz na dwa lata;
·        badanie hormonów tarczycy - ponieważ choroby tarczycy są coraz powszechniejsze, a nieleczone mogą prowadzić do poważnych konsekwencji;
·        pomiar ciśnienia;
·        samobadanie piersi;
·        badanie ginekologiczne i cytologia raz w roku;
·        wizyta u dentysty raz na pół roku.

Dbaj o swój wygląd


Drugi obszar, w którym możemy podjąć pewne kroki tylko dla siebie to zadbanie o swój wygląd.
To na przykład skompletowanie garderoby, w której będziemy się dobrze czuły. Zabiegi pielęgnacyjne: codzienne smarowanie się balsamem i odpowiednim kremem do twarzy, kremem pod oczy. Maseczka 1 - 2 razy w tygodniu. Każdy ma jakieś indywidualne potrzeby. Codzienne używanie nici dentystycznej i płynu do płukania ust. Inne zabiegi poprawiające nasz wygląd: jak henna i regulacja brwi raz na jakiś czas, peeling całego ciała. Zadbanie o pięty. Oczywiście nie jestem za tym, żeby ulepszać naturę, ale takie drobne zabiegi są niedrogie, a mogą pozytywnie wpłynąć na nasze samopoczucie, dzięki nim czujemy się lepiej. Warto też nauczyć się absolutnych podstaw makijażu i wykorzystać te umiejętności od czasu do czasu, gdy ukochany zaprosi nas na randkę lub przy okazji jakiegoś wyjścia. Ja właściwie na co dzień stosuję tylko kredkę do oczu i tusz do rzęs. Ale na przykład w niedzielę lubię bardziej podkreślić oczy i usta. A propo ust i oczu to również ważne części ciała i warto zrobić sobie maseczkę choćby domową na usta oraz jakiś okład na oczy. Kobiety, które farbują włosy niech pamiętają o odrostach. Warto przyjrzeć się swoim paznokciom: czy są zadbane i równo przycięte, czy może potrzebują odżywki albo lepiej czujemy się, gdy są pomalowane.

Pamiętaj o tym, by się zrelaksować


Kolejną ważną sferą w naszym życiu jest odpowiedni relaks. O tym obszarze chyba szczególnie często zapominamy. Po prostu najłatwiej go pominąć, wydaje nam się, że nie jest tak istotny jak posprzątanie w domu, czy ugotowanie obiad. A jest bardzo ważny, bo dzięki odpoczynkowi zachowujemy równowagę w życiu. Nie jesteśmy robotami. Potrzebujemy też spokojnych chwil, w których możemy się zrelaksować, naładować baterie. Nie możemy non stop tylko pracować. Wiem, że niektóre kobiety mają wyrzuty sumienia, gdy odpoczywają, a nie zrobiły wcześniej wszystkich zadań pojawiających się w ich myślach. Sama tak czasami mam. Prawda jest taka, że zawsze będzie jeszcze coś do zrobienia. A odpoczywać musimy. I to bez poczucia winy. Musimy uświadomić sobie, że nie jesteśmy w stanie zrobić wszystkiego i że zawsze jeszcze coś będzie do zrobienia, a odpoczynek jest niezbędny. Co zrobić, żeby o nim nie zapomnieć? Najlepiej go zaplanować. Zaplanuj sobie aromatyczną kąpiel przynajmniej raz w tygodniu. Czytanie książki, albo codziennie po trochu albo rzadziej i dłużej. Wypad do kina, film lub serial na kanapie. Koniecznie wybierz się na spacer - skorzysta na tym również Twój organizm. Zafunduj sobie masaż, ewentualnie poproś partnera. Podobno dobrze relaksuje joga, ale to jeszcze przede mną do sprawdzenia.

Pielęgnuj swoje pasje


Ostatnią według mnie sferą, w której możemy zrobić coś dla siebie jest pielęgnowanie swoich pasji. Albo ich odkrywanie. Bo domyślam się, że zdarza się, że zupełnie pomijamy ten obszar w naszym życiu i zwyczajnie nie oddajemy się żadnej pasji. Warto spróbować wielu rzeczy, żeby dowiedzieć się, co tak naprawdę lubimy robić. A gdy już znajdziemy jedną lub kilka rzeczy, które nas pasjonują poświęcajmy na nie swój czas. Wbrew pozorom posiadanie pasji nie musi się równać z wielogodzinnym ślęczeniem nad czymś zapominając o całym świecie. Czasami nawet kilka minut dziennie potrafi przynieść frajdę, bo o to chyba chodzi. Poniżej trochę przykładów.
Pasje opierające się na aktywności: taniec, bieganie, jazda na rowerze, pływanie, surfowanie, jazda konno, wspinaczka, kajakarstwo, nurkowanie, snowboarding. Pozostałe pasje: fotografia, rysunek, szycie, robienie na drutach/szydełkowanie, majsterkowanie, DIY, gotowanie, podróżowanie, pisanie (np. bloga lub książki), nauka języków obcych, zdrowe odżywianie, hodowla zwierząt, kolekcjonerstwo, programowanie, granie na instrumentach muzycznych, ogrodnictwo, decoupage, florystyka.


Uff.. trochę tego jest. A to tylko rzeczy typowo dla nas samych, dla naszego lepszego samopoczucia. Opisałam cztery ważne dla nas i takie, na które mamy bezpośredni wpływ obszary: zdrowie, wygląd, relaks i pasja. (Pozostałe takie jak rodzina, relacje, praca opiszę innym razem.) Staram się dbać o swoje zdrowie i wygląd, muszę jeszcze znaleźć pomysł na siebie w odpowiednim odpoczynku i pasjach. Ale w sumie każdy z tych obszarów wymaga ciągłego sprawdzania czy któregoś nie zaniedbuję. A co Wy o tym myślicie? Co byście jeszcze dodały do moich opinii o tych sferach? Zwłaszcza ciekawi mnie jakie są Wasze pasje lub pomysły na hobby.

You Might Also Like

1 komentarze

  1. Zgadzam się z Tobą. Bardzo ważne jest, aby zachować w życiu równowagę pomiędzy wszystkimi jego sferami. Najważniejsze to zacząć od dbania o zdrowie, zdrowego odżywiania - zarzucanie naszego organizmu śmieciami sprawia, że nic nam się nie chce, częściej chorujemy.. Dbanie o wygląd, relaks, pielęgnowanie pasji. To wszystko składa się na zdrowe i szczęśliwe życie. Pozdrawiam, www.youcancallmeann.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń