Recenzja: Simon Sinek - Zaczynaj od DLACZEGO

niedziela, kwietnia 30, 2017

Zaczynaj od dlaczego Simon Sinek recenzja
Simon Sinek w swojej książce wysuwa koncepcję, że wielcy, inspirujący liderzy lub organizacje myślą, działają i komunikują się w odmienny sposób. Niezależnie od branży czy wielkości mają jasno sformułowane dlaczego.


Jak nadać sens istnieniu przedsiębiorstwa oraz życiu, a także jak osiągnąć sukces?


Autor książki propaguje koncepcję, którą nazwał "złotym kręgiem". Oparta jest ona na trzech pytaniach: dlaczego - w środku kręgu, następnie co, a na zewnątrz - jak. Jeżeli chodzi o przedsiębiorstwa to większość z nich wie co robi i jak to robi. Zwykle zaczyna od co. Określa co chce wyprodukować, a potem wymyśla jak to zrobić. Idąc dalej tym tropem autor uświadamia nam, że większość reklam bazuje na przedstawieniu klientowi cech produktu lub usługi, którą oferują. Następnie klient mając dostęp do szerokiego wyboru podobnych towarów i usług porównuje cechy poszczególnych firm. I wybiera w jego przekonaniu najlepszy, często przywiązując dużą wagę do ceny. Firmy wiedząc o tym stosują manipulacje ceną, wprowadzając atrakcyjne promocje. Ale Sinek twierdzi, że takie manipulacje są skuteczne tylko na krótką metę, bo o ile mogą prowadzić do transakcji, to nie skutkują lojalnością wobec firmy.

Simon Sinek wychodzi poza działania biznesowe. Twierdzi, że większość ludzi myśli, działa oraz komunikuje się zaczynając od co, a kończąc na dlaczego. Według autora reguła dlaczego ma podłoże biologiczne i opiera się na budowie ludzkiego mózgu. Autor przyrównuje poziomy dlaczego i jak do układu limbicznego, który odpowiada za wszystkie nasze uczucia, czyli również ufność i lojalność. Natomiast poziom co przyrównuje do najpóźniej uformowanego obszaru naszego mózgu - kory nowej, która odpowiada za mowę oraz myślenie racjonalne i analityczne. Dlatego też, gdy w działaniach reklamowych odwrócimy kolejność przekazu i zaczniemy od dlaczego zwiększa się prawdopodobieństwo, że klient wybierze nasz produkt czy usługę, ponieważ trafimy do tej części mózgu, która odpowiada za uczucia i przywiązanie.

Ale nie chodzi tu tylko o marketing. Chodzi o misję jaką kieruje się inicjator, i/lub lider organizacji. Jeżeli on dokładnie wie jakie jest dlaczego, to znaczy dlaczego firma powstała, dlaczego chce robić to, co robi, to zaraża innych swoim przekonaniem. Firma działa bez zarzutu, a pracownicy są lojalni. Taka firma przyciąga klientów. Przyciąga ludzi, którzy podzielają takie same wartości i przekonania.

Sinek stwierdza, że zaczynając od dlaczego jesteśmy w stanie osiągnąć wielki i trwały sukces. Według niego dlaczego powinno stanowić dla nas punkt wyjścia do tego jak i co robić. Zdaniem autora to właśnie silna świadomość celu decyduje o tym, czy odczuwamy satysfakcję z pracy czy nie. Dobrze jest, gdy mamy inny cel, niż tylko zarobienie kolejnych pieniędzy. Poznanie naszego dlaczego podniesie poczucie naszej satysfakcji i sensu życia. Chyba każdy z nas w głębi duszy pragnie pomagać innym i przyczynić się do czegoś większego.


Co mi się nie podobało w książce Zaczynaj od DLACZEGO?


Autor twierdzi, że: "ludzie nie kupują tego co robisz, ale dlaczego to robisz". Niestety jego słowa nie są potwierdzone żadnymi badaniami. Przytacza on tylko przykłady firm, czy liderów, którym się powiodło. To znaczy są oni liderami w swojej branży wcale nie wytwarzając produktów tanich, ani najlepszych pod względem jakości. Możemy się tylko domyślać ile firm, które dobrze znały swoje dlaczego oraz posiadały charyzmatycznego lidera upadło.

Niestety przez całą książkę powtarzają się ciągle te same przykłady. Więc właściwie można by było ująć to, co autor chciał przekazać krócej. Sinek pisze, że nie zastosowanie przedstawianej koncepcji nie musi kończyć się porażką. Wspomniał nawet, że sporo firm mimo tego dobrze prosperuje, ale pisze, że nie osiągną one wielkiego sukcesu. Cóż, wielki sukces jest raczej trudny do określenia, a ponadto wydaje mi się, że na jego osiągnięcie ma wpływ dużo więcej czynników niż jasne określenie swojego dlaczego. No i też może nie każdy musi osiągnąć wielki sukces, może wystarczy po prostu sukces.


Dla kogo jest książka Zaczynaj od DLACZEGO?


Myślę, że książka Zaczynaj od DLACZEGO jest przede wszystkim dla założycieli lub osób aktywnie działających na rzecz rozwoju przedsiębiorstwa zarówno obecnego, ale też jeszcze w fazie pomysłu. Tak więc jeżeli masz własną firmę lub myślisz o jej założeniu to lektura tej książki może Ci pomóc w ukierunkowaniu na zjednaniu sobie lojalnych klientów. Jeżeli chodzi o zastosowanie koncepcji w życiu codziennym to właściwie w książce niewiele znajdziemy treści, która o tym opowiada.

Koncepcja Sineka pięknie brzmi i pewnie dlatego tak dobrze się sprzedaje. Faktycznie jestem wielką zwolenniczką znajomości motywów swoich działań. I na pewno ma to też duże znaczenie w biznesie. Ale wydaje mi się, że w jednym bardziej, a w drugim mniej.

Najpierw zastanów się dlaczego, a dopiero potem jak i co. Koncepcja Sineka skłania do zastanowienia się nad naszymi priorytetami. O ile sama teza wydaje się mocno naciągana to uważam, że poznanie odpowiedzi na pytanie dlaczego chcę robić właśnie to jest bardzo istotne.


Simon Sinek jest pisarzem, mówcą motywacyjnym i konsultantem, wykładowcą na Uniwersytecie Columbia. Mówi, że jego celem jest inspirowanie ludzi do robienia tego, co ich inspiruje. W języku polskim ukazała się również jego książka Liderzy jedzą na końcu.


Jeżeli spodobał Ci się opis książki i chciałbyś ją kupić to możesz to zrobić tutaj. Natomiast jeżeli nadal nie jesteś przekonany, czy to książka dla Ciebie to na stronie księgarni Onepress możesz przeczytać darmowy fragment książki. A może już ją przeczytałeś? Jaka jest Twoja opinia na jej temat albo na temat wystąpienia Simona Sineka na TED?

You Might Also Like

0 komentarze