Dlaczego powinieneś zadbać o swoje finanse?

wtorek, stycznia 24, 2017

Dzisiaj chciałabym poruszyć dosyć ważny temat, o którym zwykle się nie mówi. Chociaż ta tendencja trochę się zmienia, ale przyznaj sam jak często rozmawiasz o swoich finansach ze znajomymi? Raczej rzadko. A jeżeli już to rzucasz tylko ogólnikowe hasła w kontekście ich braku, jak "stara bieda", "nie wiem jak przeżyję do pierwszego". No chyba, że należysz do tych osób, które mają pieniądze i się tym chwalą.

Jak to jest z tymi pieniędzmi?

Pieniądze są nieodłącznym elementem naszego życia. I choć mamy na ich temat mnóstwo przekonań typu, że "szczęścia nie dają" to każdy logicznie myślący człowiek musi przyznać, że pieniądze są w życiu niezbędne. W mniejszej lub większej ilości. Są osoby, które za najniższą krajową potrafią utrzymać całą rodzinę, a są tacy którzy zarabiają po 10 tysięcy i nie potrafią nic odłożyć.
Niedawno pod artykułem o najniższej krajowej przeczytałam komentarz, w którym stwierdzono, że za niecałe 1500 złotych na rękę człowiek nie jest w stanie sam się utrzymać mieszkając u rodziców. Cóż, zgadzam się, że dobrze by było gdyby płace u nas były wyższe w porównaniu do kosztów utrzymania. Aby można było godnie żyć, ale ten komentarz to trochę przesada. Wydatki na jedzenie, chemię, dojazdy do pracy i jakąś rozrywkę spokojnie powinny się tu zmieścić i nawet coś by zostało. Prawda jest taka, że jeżeli nie potrafisz przeżyć za powiedzmy 2 tysiące złotych brutto, to nie będziesz potrafił za 10 tysięcy.
Więc jeżeli pracujesz na cały etat i nie masz żadnych oszczędności to chyba czas, żebyś poważnie zastanowił się nad swoimi finansami.
W dzisiejszych czasach mamy mnóstwo możliwości. Mamy nieograniczony dostęp do rzeczy oraz usług. A społeczeństwo jak nigdy dotąd nastawione jest na konsumpcjonizm. Przybrało to straszny obrót w Ameryce, ale w Polsce też nie jest najlepiej. Miliony Polaków żyje na kredyt. Szacuje się, że praktycznie co drugi pełnoletni Polak posiada jakieś zobowiązanie kredytowe.
Oczywiście nie neguję całkowicie kredytów. Odkładanie przez 15, czy 20 lat na wymarzone cztery kąty to niezbyt ciekawa perspektywa, więc wzięcie kredytu hipotecznego wydaje się być rozsądnym rozwiązaniem. Ale przy rozsądnym podejściu do pieniędzy jesteśmy w stanie wziąć jak najmniejszy kredyt i spłacić go dosyć szybko. Oprócz tego uznaję też branie kredytów na rozwój biznesu, ale tylko w niektórych przypadkach, nie będę się jednak w to zagłębiać.

Dlaczego warto dbać o swoje finanse?

Wydaję mi się, że życie na kredyt to raczej bardzo niekomfortowa sytuacja i przynosząca wiele stresów. A gdy z jakiegoś powodu drastycznie pogorszy się nasza sytuacja finansowa (utrata pracy, wypadek) możemy wiele stracić. Dlatego warto zadbać o nasze finanse przede wszystkim dla naszego poczucia bezpieczeństwa. Dzięki racjonalnemu gospodarowaniu pieniędzmi jesteśmy gotowi na różnego rodzaju nieprzewidziane sytuacje. Warto oszczędzać, aby stworzyć sobie taką poduszkę bezpieczeństwa. Dzięki temu możemy sobie zaoszczędzić wielu stresów.
Tak jak pisałam wcześniej są osoby, który wydadzą praktycznie każde pieniądze. W dzisiejszym konsumpcyjnym świecie jest mnóstwo pięknych rzeczy, które pragniemy posiadać. Czasami kupując i wydając pieniądze rekompensujemy sobie nasze niskie poczucie wartości lub brak zainteresowań. Przez to wszystko mnóstwo ludzi żyje spłacając miesiąc w miesiąc zadłużenia na swoich kartach kredytowych. Warto zadbać o swoje pieniądze, aby uwolnić się od wszelkich zobowiązań.
Warto zadbać swoje finanse, aby zabezpieczyć dzieci na wypadek naszej śmierci, zapewnić im edukację, albo nawet jakiś wkład do ich dorosłego życia, a także, aby zapewnić sobie godne życie na emeryturze. Bo w to, że Państwo zapewni nam odpowiednią emeryturę nikt już chyba nie wierzy. Tylko czasami wydaje nam się to tak odległy temat, uważamy, że nas nie dotyczy, że będziemy się tym martwić później.
Warto zadbać o swoje finanse, aby spełniać swoje marzenia. Zdecydowanie nie jestem za podejściem oszczędzania każdego grosza, aby odłożyć na dzieci czy emeryturę. Uważam, że warto żyć tu i teraz. Trzeba znaleźć równowagę między oszczędzaniem, a przyjemnym życiem. O tym jak to robię dowiesz się za chwilę.

Jak dbać o swoje finanse?

Oczywiście nie jestem fachowcem w tej dziedzinie i są to tylko moje przemyślenia. Każdy człowiek jest inny i nie wszystko będzie działać u każdego. Ważne, aby znaleźć swój sposób.
Możemy prowadzić skrupulatny budżet i sprawdzać na co wydajemy pieniądze np. według kategorii, a potem starać się ograniczać wydatki na określone kategorie. Prowadzenie budżetu zakłada tworzenie planów naszych wydatków w skali miesiąca i roku. Swego czasu prowadziłam taki budżet, ale obecnie brakuje mi trochę skrupulatności. Należy pamiętać o dwóch ważnych rzeczach przy prowadzeniu budżetu: po pierwsze prowadzenie budżetu nie ma sensu bez odpowiedniego podsumowania i wyciągnięcia wniosków, po drugie taki budżet należy prowadzić mądrze tzn. przydzielać wydatki do odpowiednich kategorii. (Mam na myśli na przykład kategorię jedzenie poza domem. Jest wyraźna różnica kiedy idziemy całą rodziną na obiad, a kiedy umawiam się z przyjaciółmi na piwo, wódkę i coś do jedzenia przy okazji. Dlatego lepiej byłby ten drugi wydatek wpisać w kategorię rozrywka.)
Jeżeli prowadzenie budżetu nie jest dla Ciebie wystarczy, że co miesiąc będziesz odkładać określoną sumę albo procent przychodu. W zależności od tego czy wolisz operować gotówką, czy trzymasz pieniądze na koncie możesz odkładać oszczędności do "skarbonki" lub założyć oddzielne konto oszczędnościowe. Jak dla mnie to bardzo dobra metoda nie wymagająca od Ciebie zbyt wiele czasu. Możesz ustawić automatyczny przelew na dzień po wypłacie, aby całkiem zautomatyzować oszczędzanie. Ja założyłam darmowe konto oszczędnościowe i w zależności od mojej sytuacji przelewałam na nie od 1/3 do 2/3 wypłaty nawet przy niskich dochodach. Wcześniej wypłata potrafiła mi się rozchodzić w sumie nie wiadomo na co. A tak wiem, że nie mogę sobie pozwolić na zakup jakiejś rzeczy, która prawdopodobnie i tak nie będzie mi potrzebna. Mimo wszystko warto poprowadzić budżet chociaż przez miesiąc, żeby określić mniej więcej kwotę, którą możesz odkładać.
Jest jeszcze jeden ważny punkt, który pomaga przy oszczędzaniu: mądre zakupy. Rad na temat oszczędzania jest całe mnóstwo. Uważam, że nie ma co przesadzać np. czytając przy słabym świetle próbując oszczędzić na prądzie. Ale z doświadczenia mogę powiedzieć, że gdy idzie się na zakupy to te wszystkie piękne rzeczy, aż krzyczą, żeby je kupić. A my temu ulegamy stwierdzając nagle, że faktycznie są one niezbędne w naszym życiu choćbyśmy je pierwszy raz na oczy widzieli. Dlatego unikajmy chodzenia na zakupy w ramach rozrywki. Nudzi Ci się? Pograj w gry planszowe, poczytaj książkę (może być z biblioteki albo od przyjaciela), idź na spacer albo odwiedź przyjaciółkę. Gdy coś kupujemy zastanówmy się czy faktycznie jest nam to potrzebne? Czy po okresie zachwytu nie pójdzie na "dno" szafy? U siebie mam też mało miejsca, więc jest to kwestia mocno ograniczająca moje zakupy. Nie kupuję dla samego aktu kupowania albo żeby poprawić sobie humor. Z drugiej strony, gdy marzy mi się jakaś rzecz i chodzi mi po głowie od dłuższego czasu to pozwalam sobie na nią nawet jeżeli ma ona tylko zapewnić mi przyjemność. Czy zdarzyło mi się, że nie kupiłam jakiejś rzeczy, a później tego żałowałam? Czasami, ale zwykle szybko o tym zapominałam.

Daj coś od siebie

Często słyszę lub czytam o tym, że najbogatsi ludzie na świecie przeznaczają pewne kwoty swoich zarobków na pomoc innym. Nawet jeżeli nie zarabiasz milionów warto to robić. Jeżeli myślisz, że będziesz wspierał jakieś organizacje charytatywne, gdy staniesz się bogaty równie dobrze możesz to robić już dziś tylko na mniejszą skalę. Jeżeli teraz nie jesteś w stanie przekazać 10 złotych potrzebującym, to nie będzie Ci łatwo oddać 100 zł, gdy będziesz zarabiał dziesięć razy więcej. Sama od tego roku zamierzam regularnie przekazywać pieniądze na cele charytatywne. Wcześniej robiłam to sporadycznie. Można też pomagać przez internet nie wydając pieniędzy za pośrednictwem strony pajacyk.pl czy dobryklik.pl.


A Ty co o tym myślisz? Jakie masz podejście do finansów? Przekonałam Cię do zastanowienia sie nad swoją sytuacją finansową? Znasz inne sposoby na racjonalne oszczędzanie? Będzie mi bardzo miło jak podzielisz się swoją opinią w komentarzu.

You Might Also Like

0 komentarze